Malowanie ścian

Znaczenie przygotowania powierzchni do malowania

Być może słyszałeś, że dobre przygotowanie powierzchni jest ważną częścią malowania. To prawda, ale dobre przygotowanie może oznaczać różne rzeczy dla różnych ludzi. Również to, co można uznać za dobre przygotowanie dla jednego rodzaju powierzchni, może nie być tak dobre dla innego rodzaju. Różne rodzaje powierzchni (drewno, tynk, metal itp.) Będą wymagały różnych procedur przygotowania farby. Ponadto procedura przygotowania dla danego rodzaju powierzchni we wnętrzu domu może być całkowicie nieodpowiednia dla tego samego rodzaju powierzchni na zewnątrz domu. Użyj niewłaściwej procedury lub produktu, a możesz skończyć z prawdziwym bałaganem w rękach.

Kroki przygotowania powierzchni do malowania

Ludzie kładą duży nacisk na pomalowane powierzchni. Oczywiście nie można przecenić znaczenia nowej, błyszczącej warstwy farby o dobrze dobranym kolorze. W końcu będą na to patrzeć po wyschnięciu farby. Ale jeśli ten wygląd świeżo pomalowanego domu ma trwać, nie można nie doceniać znaczenia właściwego przygotowania powierzchni.

Poniżej wymieniono etapy przygotowania zarówno do malowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Kroki te nie obejmują wszystkich możliwych okoliczności, które można spotkać w projekcie malarskim, tylko te bardziej powszechne.

Przygotowanie powierzchni wewnętrznych

Etapy przygotowania do malowania wnętrz :

  1. Umyj ściany, jeśli nagromadzony brud stanowi problem. Każdy detergent domowy będzie działał. Użyj TSP (fosforan sodu) do smaru lub silnego nagromadzenia dymu papierosowego. Jeśli używasz sproszkowanego TSP, koniecznie spłucz go wodą. Używaj wybielacza na bazie chloru na pleśni.
  2. Za pomocą skrobaka lub ostrza usuń luźną farbę i przeszlifuj szorstkie krawędzie, w których farba się oderwała. Wykop wszelkie pęknięcia o mniej więcej centrymetr po obu stronach, aby uzyskać kształt litery „V”. Zwiększa to obszar kontaktu z tynkiem / gładzią.
  3. Nałóż szpachlę na pęknięcia, dziury i wypryski. Dwie cienkie warstwy są zawsze lepsze niż jedna gruba warstwa. Zbyt gruba warstwa ma tendencje do kurczenia się i pękania podczas wysychania. W głębokich dziurach i pęknięciach lubię używać tynku jako pierwszej łąty. A następnie gładź, choć nie zawsze.
  4. Jeśli istniejąca ściana ma coś innego niż gładką teksturę, twoja łatka powinna jak najlepiej wpasować się w tę teksturę. Możesz stworzyć nierówną teksturę, ocierając powierzchnię gąbką lub szczotką o sztywnym włosiu, podczas gdy materiał łatający jest nadal lepki. Na suchą łatkę można również nałożyć warstwę farby punktowej lub rozcieńczoną mieszankę spoin.
  5. Do uszczelniania połączeń wokół ościeżnic drzwi, ościeżnic okiennych i listew przypodłogowych należy użyć lateksu. Szerokie i głębokie pęknięcia mogą wymagać więcej niż jednej aplikacji. Użyj wilgotnej szmatki, aby zetrzeć nadmiar uszczelnienia.
  6. Przeszlifuj wszystkie błyszczące powierzchnie lub potraktuj je płynnym papierem ściernym. Zapewnia to szorstką powierzchnię lub „ząb” dla dobrego przylegania kolejnej powłoki.

Aplikacja podkładu

Bez względu na rodzaj malowanej powierzchni, przed nałożeniem podkładu musi być ona czysta, wolna od luźnych lub spękanych farb, zgorzeliny, oleju, smaru, brudu, pleśni i pozostałości chemicznych.

Podkład ma dwa główne cele:

  1. do uszczelnienia podłoża w celu zapobieżenia migracji chemii w podłożu i zakłócaniu struktury powłoki końcowej
  2. aby pomóc związać lakier końcowy z malowaną powierzchnią
Istnieje specjalny podkład do prawie każdego rodzaju powierzchni - drewna, muru, metalu itp. Zasadniczo podkład służy jako podkład, który podtrzymuje powłokę wykończeniową. Zrozumienie tego powinno pomóc ci zrozumieć znaczenie podkładu. Najlepszy dostępny podkład będzie najlepszym wyborem do każdego malowania.

Pędzle i wałki

Przygotowanie powierzchni zewnętrznych

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek innych prac sprawdź, czy nie ma wycieków i wilgoci dostającej się do podłoża. Napraw wszelkie nieszczelności dachu, rynny, okna i nieszczelne instalacje hydrauliczne. Wilgotne piwnice i inne nadmiernie wilgotne pomieszczenia wewnętrzne są innymi powszechnymi źródłami wilgoci w podłożu. W razie potrzeby użyj otworów wentylacyjnych i osuszaczy. O ile źródło wilgoci w podłożu nie zostanie znalezione i wyeliminowane, jakość malowania będzie zagrożona.

Etapy przygotowania do malowania powierzchni zewnętrznych :

  1. Wszystkie zewnętrzne powierzchnie należy umyć, aby usunąć pleśń, brud i nadmierne kredowanie. Rozważ użycie myjki ciśnieniowej, jeśli powierzchnia do mycia jest znaczna.
  2. Pleśń ma plamisty i pudrowy wygląd. Jest to żywy organizm, który jest powszechny w wilgotnych obszarach, które nie mają światła słonecznego. Każda powierzchnia z pleśnią musi zostać całkowicie wysterylizowana przed malowaniem. Umyj pleśń za pomocą mieszaniny jednego litra domowego wybielacza w galon wody.
  3. Kredowanie to luźno związany proszek, który tworzy się na powierzchni farby. Kredowanie ma miejsce, gdy spoiwo lakiernicze jest niszczone przez słońce i wilgoć. Przed aplikacją podkładu zeskrob, przeszlifuj i zmyj kredę.
  4. Na stiuku dokładnie zeskrob luźną farbę. Napraw wszystkie pęknięcia i dziury. Wypełnij luki wokół okien, ościeżnic drzwi lub tam, gdzie spotykają się dwa materiały, na przykład na linii fundamentowej lub tam, gdzie drewno styka się z murem. Do wypełnienia tych pęknięć użyj łaty na bazie uszczelki lub elastomeru. (Elastomer jest polimerem o właściwości wysokiej elastyczności. Termin ten pochodzi od elastycznego polimeru.) Pęknięcia o szerokości około 1 cm lub większej powinny być wycięte po obu stronach, aby utworzyć literę„ V ”. Zwiększa to powierzchnię kontaktu z materiałem do łatania, którego będziesz używać. Jeśli używasz nieteksturowany materiał do łatania sztukaterii, teksturuj łatany obszar, aby był zbliżony do istniejącego pokrycia sztukaterii. W tym celu można użyć pędzla z grubego włókna, takiego jak pędzel do szorowania. Pocieraj szczotkę częściowo ustawioną łatą okrężnym ruchem, aż do naprawy wygląda jak reszta ściany. Jeśli używasz plastra na bazie elastomeru, weź starą szczotkę, zanurz ją w wodzie i wypierz krawędzie plastra. Do uprzednio pomalowanych sztukaterii użyj dobrego podkładu zewnętrznego. Z powodu reakcji chemicznej zachodzącej w nowo nałożonym stiuku należy pozostawić nowy stiuk do odpowiedniego utwardzenia, a następnie zagruntować podkładem odpornym na alkalia.
  5. Na powierzchniach drewnianych dokładnie zeskrob całą luźną i pękającą farbę. Przeszlifuj, aby usunąć resztki luźnej farby i uzyskaj gładszą powierzchnię. Rozważ zdejmowanie izolacji, jeśli więcej niż 25% powłoki jest pęknięte lub łuszczy się. Przy usuwaniu stosuje się chemikalia lub ciepło, aby całkowicie usunąć wszystkie istniejące powłoki aż do podłoża. Gdy występuje wiele powłok, usuwanie może być najlepszym sposobem na przygotowanie powierzchni. Jednak ze względu na pracochłonność procesu usuwania izolacji należy ocenić koszty i korzyści. Wstrzyknąć masę uszczelniającą w pęknięcia wokół okien, drzwi i wszystkich otwartych szwów pionowych. Użyj dobrej jakości podkładu do drewna na zewnątrz.

  6. Uwaga: nie doszczelniaj poziomych szwów między deskami bocznymi. Ponieważ deski boczne zachodzą na siebie, ten otwór prawie nigdy nie jest źródłem wycieku. Przeciwnie, doszczelnianie tych połączeń może powodować uwięzienie wilgoci w podłożu.


    Uwaga: Nigdy nie używaj nieelastycznego materiału do łatania, w płytkim zagłębieniu zewnętrznej powierzchni. Wynika to z faktu, że powierzchnie zewnętrzne (w szczególności drewno) ulegają większemu skurczowi i rozszerzaniu z powodu wahań wilgotności i ciepła w podłożu. Jeśli materiał łatający nie porusza się w tym samym tempie, będzie miał tendencję do pękania i przedwczesnego uszkodzenia farby. Jeśli musisz użyć łatek, aby wygładzić płytkie niedoskonałości (np. Wypukłości lakieru), użyj produktów na bazie elastomeru, które będą się poruszać wraz z podłożem podczas jego rozszerzania się i kurczenia.

  7. Podczas malowania żelaza lub stali najważniejszy jest dobry kontakt między powierzchnią a powłoką. Metale te rdzewieją, gdy powietrze i wilgoć dostaną się pod powłokę ochronną. Rdza jest jak rak. Gdy już znajdzie się w metalu, pozbycie się go jest praktycznie niemożliwe. Dlatego tak ważne jest przygotowanie powierzchni. Użyj dobrego podkładu antykorozyjnego.
  8. Rdzewiejący metal należy przeszlifować w celu usunięcia luźnej zgorzeliny, a następnie oczyścić i zagruntować podkładem antykorozyjnym. Uderz w zardzewiałe gwoździe, aby ustawić je nieco pod powierzchnią. Punktowo zagruntuj główki gwoździ podkładem antykorozyjnym i wypełnij otwory na gwoździe wypełniaczem epoksydowym.
  9. Ocynkowany metal pochodzi z fabryki z resztkami procesu produkcyjnego, który zapobiega dobrej przyczepności farby. Najlepiej pozostawić ocynkowane powierzchnie metalowe przez około sześć miesięcy. Wietrzenie ma tendencję do neutralizowania powierzchni, dzięki czemu jest bardziej gotowa na przyjęcie farby. Jeśli musisz od razu pomalować ocynkowany metal, wytraw powierzchnię łagodnym kwasem, takim jak ocet. Dokładnie spłucz powierzchnię, a następnie nałóż warstwę ocynkowanego podkładu metalowego.

Przez wiele lat naszej pracy byliśmy wzywani do pomocy przy wielu przedwcześnie nieudanych pracach malarskich. Niektóre z tych prac były wykonywane przez amatorów, a niektóre przez „profesjonalistów”, ale wszystkie łączyły jedno - jeden lub więcej pominiętych lub nieprawidłowo wykonanych kroków przygotowawczych.

Jak wspomniano wcześniej, dobre przygotowanie powierzchni jest niezbędne do trwałego malowania. Najdroższa farba, najlepsza technika malowania i najdelikatniejszy pędzel nie zrekompensują nawet jednego potrzebnego, ale pominiętego etapu przygotowania. Oszczędzaj na przygotowaniu powierzchni, a dosłownie wydłużysz o lata użytkowania efekty swojej pracy malarskiej.